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Sentenzen [?]

One has two theories of light, both indispensable and – as must be conceded despite 20 years of strenuous efforts of theoretical physicists – without any logical connection. (Einstein, 1924)
Einstein A. (1924), Das Comptonsche Experiment, Berliner Tagblatt, Beilage S. 1, 20.4.1924 (my translation)

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… to approach god and his world-order as the highest and eternally unattainable goal through the method of inductive science. (Planck, 1949)
Planck M., (1949), Vorträge und Erinnerungen, S. Hirzel Verlag, Stuttgart, S. 331-332 (my translation)

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According to the revolutionary view (i.e. the Copenhagen Interpretation, MS) undetermined randomness is the primary, not further explainable, principle, laws will only appear statistically in mass-phenomena when a large number of random events interact. According to the conservative view (i.e. Einstein's position, MS) the constraint of law is the primary, not further explainable, principle, randomness is invoked only when a large number of interacting partial causes defy analysis. An experimental solution of the dilemma hardly seems possible, because from a logical point of view, law may be derived from randomness, as well as randomness from law, depending on how one is inclined. (Schrödinger, 1929)
Schroedinger E., (1929), Das Gesetz der Zufälle, Die Koralle 5, S. 417-418 (my translation)

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… there is no quantum world but only a quantum description. (Born, 1959)
Born M., (1959), Physik im Wandel meiner Zeit, Vieweg, Braunschweig 1983, S. 41 (my translation)

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Modern atomic physics does not deal with the essence and the structure of atoms, but with processes we perceive when we observe an atom; the emphasis is always on the concept "process of observation" (Heisenberg, 1931, p.182).
M. Born concurs with his statement, that it would be difficult ".. to speak about an objective world, if its state depended on what the observer does" (Born, 1959, p.41).
Heisenberg W., (1931), Kausalgesetz und Quantenmechanik, Erkenntnis (i.e. Annalen der Philosophie) 2, S. 172-182 (my translation)

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As a consequence interpretations which have originated in other cultures and relate to other, un-experienced, social structures are not only not comprehended but are rejected. They produce consequently cultural clashes. ( M. Schmutzer, 2004)

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Usually there exist more epistemological models for possible interpretation of data than only one. M. Hesse writes (1988, p.24): "There is no single 'correct' model. Only models that are more or less useful and more or less illuminating in a particular case."
Hesse M., (1988), Socialising Epistemology, in: Hronsky I., M. Fehér, B. Dajka (eds.), Scientific Knowledge Socialised, Akademia Kiadó, Budapest, 1988

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λάθε βιώσας 
Lebe im Verborgenen! (Epikur)

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Scientia et potentia in idem coincidunt. (F. Bacon)

Πολλοί πολυμαθέες νοΰν ούκ έχουσιν.
Viele gibt es, die vieles wissen, dennoch mangelt es ihnen an Weisheit. (Heraklit, Demokrit)

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Sapiens nihil perdere potest.
Der Weise kann nichts verlieren. (Seneca, De constantia sapientis)

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Veritas Filia temporis (Bernhard von Chartres)
Time is money (B. Franklin)
Daraus folgt: Veritas Filia Pecuniae (M. Schmutzer)

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Philosophi Greca appellatione vocantur, qui Latine amatores sapientiae interpretantur.
Est enim philosophus, qui divinarum et humanarum rerum sapientiam habet et omnem bene vivendi tramitem tenet.

Philosophen werden nach der griechischen Bezeichnung diejenigen genannt, die im Lateinischen mit 'Liebhaber' der Weisheit übersetzt werden. Ein Philosoph ist nämlich, wer das Wissen um die göttlichen und menschlichen 'Dinge' (Belange, Angelegenheiten) hat und auf dem Pfad (eigt.: auf jedem Pfad) des guten Lebens wandelt.
(Isidor von Sevilla, Etymologie)

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Denn eben, wo Begriffe fehlen,
da stellt ein Wort zur rechten Zeit sich ein. (J. W. von Goethe)

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Socrates autem primus philosophiam devocavit e caelo et in urbibus conlocavit et in domus etiam introduxit et coegit de vita et moribus rebusque bonis et malis quaerere.

Sokrates hat als Erster die Philosophie vom Himmel herabgerufen, sie in den Städten angesiedelt und auch in die Häuser eingeführt und die Menschen dazu gebracht, über das Leben,die Sitten (Konventionen) und über Gut und Böse nachzudenken (zu forschen). (Cicero, Gespräche in Tusculum)

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Docendo discimus.
Durch Lehren lernen wir. (Seneca)

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...die Entwicklung eines Ideensystems und die intellektuellen Aktivitäten der in diese Entwicklung Involvierten sind zwei Seiten ein und derselben Münze; und die umfassende Darstellung... muss zumindest aufzeigen, wie das Leben von Ideen sich mit dem Leben der Menschen verbindet. (St. Toulmin)

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Die Natur überwindet die Natur.
Die Natur beherrscht die Natur. (Demokrit)

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Der Lohn eines Amtes ist das Amt selbst.
Nicht der ist arm, der wenig besitzt, sondern wer nach mehr verlangt.
Kein Besitz macht Freude, wenn der Freund fehlt.

Wer will, der kann, wer nicht will, muss.
Ein Mensch, der leidet, bevor es nötig ist, leidet mehr als nötig.
Wer überall ist, ist nirgendwo.  (Seneca)

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Nur ein Studium ist wahrhaft frei, das uns frei macht; das ist aber die Philosophie; alles andere ist wertlos und kindisch. (Seneca)

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Πόλεμος πάντων μέν πατήρ έστι, πάντων δέ βασιλεύς, καί τούς μέν θεούς έδειξε τούς δέ άνθρώπους, τούς μέν δούλους έποίησε τούς δέ έλευθέρους.
Krieg ist von allem der Vater, von allem König, und die einen erweist er als Götter, die andern als Menschen, die einen macht er zu Sklaven, die anderen frei. (Heraklit)

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J. Bentham’s panopticon and H. Ford’s River Rouge: “Both acquired the status of an archetypal symbol of modernity and both reveal a central paradox of the West, namely, that capitalism, for all its celebration of the aggressive individual creativity and initiative, turns out in practice to create systems whose design require passive conformity for the vast majority who encounter them. “ (J. M. Staudenmaier S. J.)

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It is not by pure chance that Adam Smith’s capitalism came to prominence just as science and technology came to be treated as autodynamic enclaves of pure rationality and ‘beneficent’ progress. Whether applied to the market, to science or to technology, Laissez Faire’s iron law – ‘never interrupt the working of the method by outside critique’ – resides in Western consciousness at the primordial level of symbol and rhetoric. (J. M. Staudenmaier S. J.)

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Put all-space in a not-shall. (J. Joyce)

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© KS | Letzter update 12 Oktober 2017
Zitat: Scientia et potentia in idem coincidunt Scientia et sapientia numquam coincidunt